Dotazy

Čas od času nám dorazí nějaký zajímavý dotaz, jehož odpověď přímo souvisí s tím, co děláme a jak to děláme. Abychom vám ještě více přiblížili určitá témata, která vás zajímají, vaše otázky i naše odpovědi tu zpřístupníme všem.

OTÁZKA: Otevření nového odběrného místa

Dobrý den, rádi bychom v našem městě či obchodě otevřeli odběrné místo pro vaši zeleninu. Jaké jsou proto podmínky a možnosti?

Odpověď: Dobrý den, soustředíme se hlavně na Prahu a na severní Čechy. Pro vznik odběrného místa potřebujeme alespoň 10 zájemců, popřípadě 8 v regionu. Potřebujeme, aby se tato skupina lidí rozhodla pro předplatné a to nejlépe na celou sezónu, je však možné na zkoušku domluvit třeba na 3 měsíce. Předplatné by probíhalo na náš účet, cena by byla 350 za jeden pytel, pokud se jednalo o obyčejné předplatné, kdy vozíme jednotlivé pytle.

Další možností je vytvořit KPZ skupinu, tak už se jedná spíše o dlouhodobější a hlubší navázání spolupráce. A je pro lidi, kterým nejde jen o zeleninu, ale hledají za tím něco víc (vztah k zemi, spolupráci ve společenství). Více o tom tady a zde. Závoz pak funguje, že zeleninu nevozíme v jednotlivých pytle, ale zelinářských bednách a lidé si ji sami přerozdělují.

Oba druhy spolupráce však vyžadují nějakého koordinátora, který lidi dá dohromady a převezme za skupinu i odběrné místo trochu odpovědnosti.

OTÁZKA: Skladba pytle v průběhu roku

Přemýšlím o zapojení se do KPZetky, případně předplatného, můžete mi prosím napsat, co pytel v průběhu roku přibližně obsahuje a kolik váží?

Odpověď: Pěstujeme okolo 40 druhů, tj. 140 odrůd zeleniny, proto popsat, co se v průběhu roku v zeleninovém pytli objevuje je poměrně složité. Přehled našich výpěstků naleznete při kliknutí na horní lištu na sekci výpěstky. Pro přibližnou představu se však dá říci, že pytel obsahuje 8-10 druhů zeleniny. Jednotlivá množství záleží na jejich ceně, co se výpočtem vejde do 350 Kč. Měly by se tam objevovat základní druhy zeleniny a zároveň i něco pro zpestření.

Na otázku, kolik pytel váží se také odpovědět přímo nedá. Váhově je jaro například oproti podzimu několikanásobně lehčí. Na jaře obsahuje hlavně různé druhy salátů, špenát, jarní cibulku, ředkvičky, svazky bylin a postupně kedlubny a ředkve. Na začátku června už začnou dozrávat hlávky zelí, brokolice, květáky, kapusty, tuříny a pórky. Začne být mrkev a řepa na svazky. S blížícími prázdninami už začnou teplomilky jako cukety, dýně. Na začátku podzimu začne být kořenová zelenina- různé druhy mrkve, ale zároveň opět špenát, nějaké saláty, dále ředkve, kromě vodnic i černé ředkve a daikony.

V zimě se jedná zejména o čistě kořenovou zeleninu (řepa, mrkvev, pastiňák,..) a brambory, zároveň se snažíme, aby tam bylo vždy něco zeleného- kapusta, pórek, růžičková kapusta a k jaru naklíčená řeřicha nebo bylina v květináčku.

Vzorové příklady složení pytlů z roku 2016 jsou následně:

10. května: jarní cibulka, řezaná máta, polníček, rukola v květináči, ředkev vodnice, červená řepa, salát hlávkový, salát lollo roso, salát ledový, špenát.

1. srpna: řapíkatý celer, cibule žlutá, cibule červená, mrkev žlutá, pórek, řepa červená, tuřín, meloun, vanička black cherry rajčat

22. listopadu: celer, cibulka, dýně butternut, růžičková kapusta, mrkev duhová, pastiňák, ředkev černá, řepa

Zimní pytel: 2x pórek, brambory, řepa, tuřin, pastiňák, mrkev, celer, petržel, kedluben gigant

Otázka: Přerušení KPZ podílů přes léto

Ráda bych se stala členem KPZ, avšak přes léto nemohu odebírat pravidelně. Je možné nastavit přes prázdniny přerušení odběrů?

Odpověď: Dobrý den, léto je pro nás ve znamení hojnosti, proto pro nás není možné se s vámi o tuto hojnost nepodělit. Tím, že s námi člověk vstoupí do vztahu jako společník (máme totiž Společenství kolem Svobodného statku=KPZ), tak z toho pro něj vyplývá právě ono sdílení úrody.

Příspěvek na sezónu my nevnímáme jako příspěvek na zeleninu, ale jako minimální příspěvek na pěstování. Cena je sice vypočítaná podle tržní hodnoty zeleniny, ale pro nás se jedná o minimální cenu. V současné době není téměř možné s naším způsobem pěstování, které obnáší vysoký podíl ruční práce a celkovou péči o krajinu, nějak vysoce prosperovat. Při nejisté situaci na trhu s biozeleninou jsme rádi, když prázdninové výkyvy nehýbou naším odbytem.

Jelikož platba je za nás vnímána jako dar, je možné podíly samozřejmě rušit bez nároku na náhradu. V ceně je však pro každotýdenní jeden podíl zdarma, aby mohli odjet na čtrnácti denní dovolenou:)

Pokud pro vás vstoupení do KPZ skupiny v současnosti není z těchto důvodů možné, stále máme funkční eshop s pestrou nabídkou na naše odběrná místa, u kterého nejste zavázání pravidelným odběrem.

Otázka: Kvalita zeleniny a jeden z významů KPZ

Dobrý den, bohužel jsme si zaplatili zimní dodávky zeleniny. Je to již naposled. Nehodlám akceptovat shnilé kusy celeru a pastiňáku.
Pokud ovšem dodavatel nepovažuje hnilobu za bio. Za 300 Kč nám to připadá nenormální.

Odpověď: Dobrý den, je nám to líto:) Samozřejmě že bio nemá být shnilé. Na druhou stranu je zima a my nemáme žádné sklady s řízenou atmosférou a zelenina je prostě citlivá. Taky děláme pomocí lidí, kteří se mohou zmýlit. Tak že se omlouvám a pokud přijmete omluvu tak zeleninu popište konkrétně kolik kusů a váhu pastináku a my Vám to pošleme příště. Pokud nepřijmete omluvu a už jste zaplatili tak Vám vrátíme zpět napište číslo účtu a variabilní symbol.

PS: Nejsme Váš dodavatel, ale Váš pěstitel. To znamená že mi chceme po Vás láskyplný vztah. Takový jaký máme k rostlinám a k Zemi. Nekupujete si zeleninu ale zapojujete se do projektu a přebíráte s námi spoluodpovědnost:) O tom je KPZ.

Odpověď zákazníka:

Dobrý den, Omluvu přijímám. Nahnilý byl celer(cca půl kila) a jeden pastinák(cca 600g)Celer byl v pytli jediný. Dále bych uvítala nějakou cibuli a brambory, červenou řepu, růžičkovou kapustu. Celkově mi obsah pytle přijde málo pestrý. Budu ráda zapojena do projektu, pokud si nebudu připadat jako hlupák,což se mi právě přihodilo.Spoluzodpovědnost necítím,připadám si spíš jako sponzor.

Odpověď: Dobrý den, skladba zimních pytlů byla dopředu prezentována, že bude obsahovat zejména zimní kořenovou zeleninu. Určitě by neměla být nahnilá, na to si příště dáme pozor. Brambory budou v příštím podílu, dále máme na poli ještě cca 2000 pórků, které jsou určeny na zimní prodej. V tuto chvíli jsou však zmrzlé na kost, a není možné je sklízet. Uvidíme jaké bude počasí příští týden. Princip KPZ nefunguje čistě jako předplatné. Jednou z jejich částí je nesení spoluzodpovědnosti za průběh sezóny a o budování vzájemného vztahu odběratelů s farmáři a celým zemědělským organismem. Doufáme, že se nám toto během sezóny podaří projasnit a budete s námi spokojená. Určitě budeme pořádat některé dny otevřených dveří u nás na statku, kam se budete moci přijet podívat a vidět v jakých podmínkách zelenina roste, kdo ji pěstuje, jak se chystá. Dále na jaře budeme dělat setkání v Praze s jednotlivým skupinami, kde také vznikne prostor pro diskuzi.

Otázka: Připomínka ke kvalitě výpěstků

Dobrý den, moc se mi líbí váš způsob pěstování zeleniny i zapálení s jakým předáváte lásku k zemi i Zemi vašim odběratelům, ale přece jen jsem se rozhodla vás informovat, jak vypadala zelenina v minulém biopytli. Mrkev a petržel (pastinák) byly výborné. Celer byl trochu nahnilý. Kedluben gigant byl do poloviny dřevnatý. Černá ředkev byla skoro dutá, asi vyschlá. Chápu, že je těžké kontrolovat kvalitu jednotlivých kusů, ale doufám, že tato zpětná vazba (zvláště pokud byste dostali podobné informace z více stran) povede k výběru kvalitnější zeleniny. Přece jen 330korun a dobrá pověst není málo! Děkuji za pochopení a přeji hodně lepších hodnocení na zeleninu v dobré kvalitě :-)

Odpověď: Dobrý den, děkujeme za váš příjemný email. Pro nás je zpětná vazba důležitá a pomáhá nám napříště se vyvarovat takovýmto nedostatkům. Je pravda, že jsme měli po Vánocích nepřebrané sklady a přestože nám všechna zelenina minimálně 2x prošla rukama, tak toto s celerem mohlo nastat.Ohledně gigantu a ředkve je to trochu zvláštní, měli jsme na ně několik kladných reakcí, tak jste měla bohužel smůlu na špatné kusy.Toto úterý budete mít v pytli náhradu. Pokud něco podobného nastane, prosíme o vyfocení zeleniny a poslání fotek společně s emailem.

Otázka: Zákazník na 1. místě nebo je za podnikáním něco víc?

Tak nějak musím reagovat. Tu větu, ze které vybírám " nýbrž proto, že se soustředíme na pěstování, nikoli na zákaznické služby. " jste úplně netrefila. Pokud vím, tak podnikáte a i pro vás by měl být zákazník na 1. místě. Můžete napsat, že se soustředíte především na pěstování a z časových důvodů už třeba nedáváte individuální skladbu pytle, a že se za to omlouváte, ale dát najevo zákazníkovi, že má se svými požadavky prostě smůlu vede jen a jen k jeho nezájmu od vás dále odebírat. Dost dobře dovedu pochopit, že někteří lidé mají zájem o jinou skladbu pytle, než nabízíte. Pytle nejsou levné a právě ne pro každého vhodná skladba je důvodem, proč vám slábne zájem z regionů. Domnívám se, že by zákazníci ocenili nabídku rozšířenou o běžné druhy zeleniny jako okurky, rajčata atd. , s možností navolení skladby a za co nejserióznější cenu.

Odpověď: Děkuji za reakci. Máte pravdu v tom, že podnikáme. Pokud pěstujeme, je fajn, když to dokážeme i prodat. Jednou z možností, řekla bych tou nejjednodušší, je vše prodat do velkoobchodu. Z části to i děláme. Pokud bychom tam prodali vše, jedinou možnost, kterou byste vy, jako lidé z regionu mohli využít, abyste měli přístup k bio zelenině od nás (nebo jiného pěstitele), by byla objednávka od tohoto velkoobchodníka, což by byl druhý článek v řetězci. Ten už má výborný zákaznický servis a samozřejmě si přihodí ke konečné ceně nějakou přirážku. Můžete porovnat u freshbedýnek, které naše výpěstky prodávají. Pokud máte to štěstí a žijete v dostatečně velkém městě, kde se uživí zdravá výživa s čerstvou lokální bio zeleninou, do řetězce se dostává třetí článek, který si stejně tak potřebuje něco přihodit. Tyto krámky využívají například Country life, kterým také dodáváme. Do obchůdků se dostane už velmi omezená nabídka a navíc jsou zde větší ztráty, takže přirážka obchodu musí být o to větší. Myslím, že výsledkem toho je, že vlastně se v regionu takový obchod moc nevyplácí. Tak to jenom k té ceně.

Co se týče sortimentu, jde o sezonní bio-pytle, tzn. závisí od toho, co se zrovna urodí. Rajčata i okurky do pytlů dáváme, ale jejich sezona je v létě, tedy nyní to není aktuální otázka. Pytle děláme co nejpestřejší, vzhledem k tomu, to je zralé na poli. Takže i kdybychom dali na výběr, v podstatě nic jiného by si vybrat nemohli.

Všeobecně uznávaná pravda v businessu, že zákazník je na prvním místě, platí - u obchodních společností. Pokud nakupujete a prodáváte a jste živi pouze z marže, kterou platí zákazník, pak byste se opravdu měl snažit, aby byl maximálně spokojen. Pokud je ale za podnikáním ještě něco více - péče o krajinu, půdu, rostliny, zvířata, lidi, na prvním místě není zákazník. My ani naše odběratele jako zákazníky v tom běžně používaném významu slova nevnímáme. Prostě máme jiný úhel pohledu.

To, že "trh" v regionu je jiný než třeba ten pražský, je zjevné. I proto se snažím o tuto komunikaci, abychom nalezli cestu, kde se potkají možnosti obou stran. Faktem ale zůstává, že služba individuálního sestavení bedýnek by vyžadovala úplně jiné kapacity, systém, prostory, apod. Což by se odrazilo v konečné ceně. Nyní jsou nastaveny na systém, co máme a jsou férové. Vzhledem k platu našich spolupracovníků, způsobům pěstování, který používáme i způsobu prodeje, který umožňujeme. Pro tuto chvíli to tak je.

Snad vám nevadí delší odpověď, ale téma obchodu na jiných základech vnímám jako důležitý bod, ke kterému je potřeba přiblížit širší rámec pohledu na věc.